Camper - Reisverslag uit Ulladulla, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu Camper - Reisverslag uit Ulladulla, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu

Camper

Door: Olien

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 November 2015 | Australië, Ulladulla

Hallo allemaal!

Het is weer tijd voor een update vanuit Australië! Afgelopen donderdag hebben we onze camper opgehaald. Daar moet je wel even geduld voor hebben. Eerst wachten tot je aan de beurt bent, dan de reservering doorspreken, vervolgens wachten tot de camper klaar is, dan een rondje om uit te leggen hoe alles werkt, daarna nog een rondje om eventuele schades te bekijken. Uiteindelijk kregen we dan toch de sleutels en konden we gaan inrichten. Het is een enorm groot, log ding. Hij is hoog, lang en breed. Samen met voor de eerste keer links rijden wel even wennen voor de chauffeur. Ik heb me er nog niet aan gewaagd, veel te spannend! Kijk ook nog steeds verkeerd bij het oversteken.
Bij de supermarkt ingeslagen voor een tijdje. We hadden geen vuilniszakken hoeven kopen want de kassiers stoppen alles in plastic zakken die voor hen hangen. Wat een verspilling. Vandaag bij de Aldi gebeurde dat overigens niet en moesten we plastic zakken kopen.
Het was donderdag en vrijdag verschrikkelijk warm. We hebben vrijdag 44 graden gehad, pfffff... Waarschijnlijk vond onze koelkast dat niet leuk want die deed het niet meer, met als gevolg dat we veel weg hebben moeten gooien. Woensdag staat er een afspraak voor reparatie maar ondertussen is de koelkast weer aan het werk gegaan. Toch maar wel gaan want we hebben ook olielekkage en 2 gaspitten doen het niet. Gijs vindt het prachtig! Zijn bed is boven het rijdersgedeelte en is erg groot. Er is een trapje en we kunnen een net aanspannen zodat hij er niet uitrolt. Ons bed is achterin, je kunt er een zitgelegenheden van maken maar we laten net zo. Er is nog een zitgedeelte namelijke en scheelt s avonds werk, hihi. Enige grote nadeel van de camper is dat je alles moet inpakken en opruimen als je even weg wilt, zelfs als je boodschappen wilt gaan doen. En met alles bedoel ik ook alles want laden vliegen open en spullen in het rond tijdens het rijden.
Vanuit Sydney zijn we naar de Blue Mountains gereden, een prachtig bergachtig gebied. Blauw door de eucalyptus bomen. Het gebied is beroemd vanwege de Three Sisters, 3 rotsen. We hebben er een wandeling gemaakt van een half uur. Door de bomen was de hitte te doen en Gijs hield het er goed vol. Onze eerste camping was klein en rustig, prima om even te wennen. En zo ben je dan aan het kamperen. Koken en afwassen in de camping keuken, douchen in een washok.. Dat alles kan uiteraard ook in de camper maar de ruimte is er klein. Gelukkig koelde het s avonds goed af en hadden we geen last van de hitte.
Met de stijlste kabelbaan ter wereld daalden we af in het regenwoud. Vreemd woord want het was er gortdroog. Beneden konden we zien hoe het er in de koolmijn aan toe ging. Ipv een route van 15 min naar de kabelbaan omhoog kozen wij voor de 30 min. Een prachtige route op vlonders door het bos. Gijs was in zijn nopjes. Een iets minder stijle kabelbaan maar volgestouwd met Japanners, werkelijk die kom je echt overal tegen, bracht ons weer omhoog. Prachtig uitzicht over de bomen. En volgende kabelbaan, ja inderdaad 3 stuks, ging over de vallei en had een glasbodem. Gijs lag op zijn buik te kijken naar de schaduw van het bakje op de bomen. Tijdens de lunch zaten we naast 2 Engelsen. We zijn ondertussen al heel wat emigranten tegengekomen, ook Nederlanders. Al na 1 week Australië snap ik het wel. De Australiërs zijn super vriendelijk, behulpzaam en vrolijk. Ze hebben geen haast, zijn relaxed en begroeten je standaard met 'hi mate, how are you?'. Het klimaat is fijn, het landschap prachtig! De kust onder Sydney is zo geweldig. Rechts hoge heuvels met huizen, bossen, weilanden en koeien en links schilderachtige dorpjes aan kreken en strand. Ja, zoals ik mijn familie al appte, ik snap het echt.
De dorpen zijn weids, laag, prachtige huizen met grote tuinen en veranda's. De winkels zijn klein, behalve de supermarktketens, maar netjes en sfeervol. Overal staan grote speeltuinen, picknickplaatsen en bbq's. Alle grotere dorpen hebben een informatiecentrum, er zijn vele folders over de verschillende gebieden en wegen- en overzichtskaarten te krijgen, kortom het is voor toeristen goed ingericht.
Onze vorige camping was in Gerroa. Aan een rivier die uitliep in zee. Die zee was aan de overkant van de straat en had een breed strand met prachtige schelpen, we hebben er al een aantal verzameld. Helaas zag het weer erg tegen, regenachtig, bewolkt en fris. Nog net korte broeken weer. Op de terugweg belanden we in het Minnamurra Rainforest waar we een wandeling van 1,5 uur naar een waterval zouden maken. Weer een prachtig aangelegd pad, op vlonders, de berg op. Helaas werd Gijs lekgeprikt, als enige, en begon hij wat te klagen dus hebben we het na 45 min opgegeven. De volgende dag rijden we verder naar Jervis Bay en zie we eindelijk hagelwit zand. Het kraakt onder je voeten! In hetzelfde dorp, Huskisson, is een triatlon bezig, de Husky. Het is er gezellig druk. Gijs kon even heerlijk klauteren op een klimrek van touwen. Leuk om te zien hoe hij zelf bedenkt waar hij het beste zijn handen en voeten neer kan zetten.
Hoewel er overal restaurants te vinden zijn met de lekkerste dingen moeten we toch een beetje op de centen letten. Alle keukens zijn rijk vertegenwoordigd. Fish&chips zijn echt overal te verkrijgen en ook Aziatisch eten lijkt zeer geliefd. Ik geloof dat men graag buiten de deur ontbijt want de koffietentjes zitten 's ochtend al vol!
Onze huidige camping is erg mooi. Aan een meer, niet heel groot, rustig, met een geweldig zwembad, zelfs met zand! Er zijn een aantal speeltuinen en er is een groot springkussen. Sinds aankomst gistermiddag rond 14 uur hebben we rustig aangedaan. Dat was wel even nodig. Dat rondrijden, zoeken naar overnachtingsplekken etc is wel vermoeiend. Er zijn helaas weinig kinderen want het is hier nog geen vakantie, maar hij weet zichzelf, en ons, nog prima te vermaken. Morgen gaan we weer op pad, richting hoofdstad Canberra, een tocht van zo'n 3 uren. We zijn dan alweer 2 weken onderweg, de tijd gaat snel!

Bedankt voor jullie leuke reacties op de vorige berichten!

• 23 November 2015 - 14:11

Karla:

Wauw! Klinkt mooi allemaal! Enjoy! Ps. Mail
    Zat nu in ongewenste items dus ik ontvang jullie updates nu wel!
    Kus!

• 23 November 2015 - 14:22

Papa:

Blij te horen dat jullie het naar je zin hebben. Rust en ruimte, ja dat hebben we niet in Singapore. Geniet er maar van zou ik zeggen.

• 23 November 2015 - 17:26

Wilma:

Wat heerlijk om dit alles te lezen. Hele fijne voortzetting xoxo

• 23 November 2015 - 18:48

Jacqueline:

Heel leuk om jullie verhalen zo te lezen. Wat een mooi avontuur om nooit meer te vergeten. Veel plezier met het vervolg. Dikke kus voor Gijs

• 24 November 2015 - 05:29

Josje:

Wauw prachtig! Have fun.

• 24 November 2015 - 20:48

Mama:

Lieverds, Geweldig wat een belevenissen. Zo te horen een prachtig land wat anders dan de vlakke graslanden.
    Voorzichtig maar met links rijden !