Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Olien

Blijf op de hoogte en volg Familie

18 November 2015 | Australië, Sydney

"KNMI waarschuwt voor extreem weer". Nou, dat kun je wel stellen want het is vandaag bloedje heet in Sydney! Flauw...
Ondertussen zijn we 4 dagen in Sydney en hebben we al veel van de stad gezien. Zondag en vandaag lekker niks, behalve boodschappen, maar maandag en dinsdag lange dagen in de stad. Onze hosts zijn geweldig, we worden goed verzorgd en niks is teveel. Ze hebben een mooi huis en wij zitten in een huisje ernaast. Er is een fijne tuin, uitzicht op een mooie rivier en het zwembad is koud maar met dit weer lekker verkoelend. Gijs vindt het prima hier, maar kijkt uit naar de camper. 'Mama, jij had niet verteld dat we naar dit huisje gingen'. Ai, dom van me.
Maandag zaten we om 9:15 in de bus. De halte is 10 min lopen hier vandaan. Na bijna een uur, druk op de weg, kwamen we aan in het centrum. Ondanks dat we een uur onderweg waren, reden we alleen maar in de suburbs van de stad. Winkels, restaurants en huizen. Na een stukje lopen en geld pinnen kwamen we aan bij Circular Quai, startpunt van vele veerboten naar de mooiste plekken van de stad, en voor ons startpunt van de bustour, een hop on hop off bus, zodat we niet de hele stad door hoefden te lopen. En dan sta je ineens oog in oog met het Opera House, dé attractie van Sydney. Geweldig! Het is niet zo groot en wit als het op de foto's lijkt, maar toch mooi om te zien. De Franse vlag hebben wij er niet op gezien maar die wapperde wel elders in de stad. Tijdens een lange wandeling door de botanische tuin werden we bijna onder de voet gelopen door hardlopers. Even een rondje tijdens de lunchpauze. Goed idee collega's?!
Met de bus weer verder door de stad. Moderne hoogbouw afgewisseld met prachtige oude gebouwen. Enorm veel restaurants, maar ook shopping malls met stijlvolle mode en natuurlijk de duurste merken. Wat weer opvalt, net als in Singapore is, dat het vrij schoon is. Bijna geen vuil op straat, je ziet weinig mensen roken, het stinkt niet, geen kauwgom. Waarom kan dat bij ons niet?
In het havengebied stappen we uit. Zo sfeervol, gezellig, mooie panden, leuke muziek.. wat een wereld. Na een heerlijk ijsje, tja daar is onze Gijs verslaafd aan, even shoppen. Ik een strohoed, Arjan een pet en voor Gijs zien we leuke sportschoenen. Hij heeft vandaag gekozen voor slippers maar dat is niet zo'n succes. Gijs vindt ze super stoer en vraagt steeds waarom niemand naar zijn schoenen kijkt. Ik heb hem het Engelse woord geleerd en nu roept hij steeds 'new shoes'!
Gijs pikt het Engels snel op. Zonder het van onze kant uit te hoeven leggen antwoordde hij keurig met zijn naam toen iemand dat aan hem vroeg. Ook andere woorden en met name 'no' blijven hangen.
Een paar haltes verder belanden we in 'The Rocks' genoemd naar de zandsteenrotsen waarin gevangenen de stenen voor de eerste openbare gebouwen hebben uitgehouwen. Een soort openluchtmuseum met pakhuizen, smalle straatjes en gezellige restaurants, met uitzicht op water. Na een lange wandeling en 45 min in de bus zijn we half 8 weer thuis, niet in staat om nog verder te lopen. Gijs valt snel in slaap.
De volgende ochtend weer vroeg bij de bushalte. Halverwege stapt een NL meisje uit Leiden in. Ze is 4 maanden op reis, na haar afstuderen. We hebben de ferry genomen naar Manly. Onderweg varen we langs de mooiste baaien, stranden, huizen en (zeil)jachten. Manly is super leuk. Vanuit de boot wandel je door leuke straten met winkels en restaurants, een speeltuin, waterornamenten. Alleen, hoe dichter we bij het strand kwamen hoe harder het waaide en de wind was ook nog eens erg fris. Gijs stoorde zich daar niet aan, hij is dol zee en strand. We hadden een lunch gekocht maar dat werd uit mijn handen gegeten door zeemeeuwen, bah. In Australië zijn veel mensen bezig met gezond eten, net als ik. We hebben dezelfde food trends en toen ik een tentje ontdekte waar ze acai bowl (bevroren fruit) met superfoods, homemade granola en vers fruit ontdekte, kon ik dat niet aan me voorbij laten gaan. Jammie! Waar je in Nederland nog wel eens goed moet zoeken naar bepaalde producten uit mijn 'dieet', liggen de winkels er hier vol mee. Binnenkort maar eens inslaan!
Eenmaal terug bij Circular Quai de ferry naar Darling Harbour genomen waarna we Sealife Aquarium hebben bezocht. Hoogtepunten waren de tunnels waarbij we onder het water doorliepen, met net even wat meer haaien dan in Nederland en ook 2 zeekoeien. Verder zien die Aquariums er toch allemaal hetzelfde uit dus voorlopig genoeg gezien.
Pannekoeken gegeten en daarna lange wandeling terug naar de bus. Gijs was moe maar stapte toch flink door. Af en toe moeten we hem even tillen maar daarna is hij er weer. Half 9 waren we weer thuis. Twee lange dagen achter de rug dus vandaag dagje zwembad!
Morgen gaan we de camper ophalen. Niet naast de deur helaas dus we moeten nog even kijken hoe we er gaan komen. Onze hosts willen ons wel brengen maar moeten werken helaas...
Vanaf morgen zijn we dus onderweg. Arjan heeft een Australische sim kaart, maar hoe het met internet komt moeten we nog gaan zien. We hopen jullie op de hoogte te kunnen houden!

• 18 November 2015 - 07:23

Anita:

Vet coole schoenen Gijs dat ze dat niet zien daar!
    Zo te horen lekker genieten daar, ga daar vooral mee door, wij genieten mee met de verhalen.
    En weet je Gijs juf Hiske is bij Thijmen op bezoek geweest, hij komt 6 januari een dagje bij jou proef draaien bij juf.

• 18 November 2015 - 09:00

Agnes :

Hoi hoi!

Dat klinkt allemaal erg leuk. Gijs redt zich prima zo te horen.
    Heerlijk!
    Heel veel plezier nog.
    Liefs

• 18 November 2015 - 11:08

PaG:

Toch volgend jaar maar weer eens gaan kijken daar. Een beetje jaloers ben ik wel. Zal nog wel erger worden tijdens jullie reis naar Adelaide.

De temperaturen zijn echt Australies zo te zien. Dan is een privézwembad toch ook wel heel erg lekker.

Heel veel succes met de camperrit en... keep left!!

• 19 November 2015 - 12:17

Ma:

Oma vind jou schoenen prachtig. Nu met de camper op weg, spannend!!!!!!

Leuke foto's. Genieten maar weer.