Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Olien

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Januari 2016 | Indonesië, Lovina

Het is zaterdagavond en het besef dat het morgen toch echt de laatste dag van onze reis is, komt nu wel binnen. Morgen 20:00 uur lokale tijd verlaten we Bali en vliegen we via Singapore naar Amsterdam waar we maandagochtend 06:45 uur hopen te landen.
We hadden erg veel zin in Bali en onze verwachtingen zijn deels waargemaakt. Het is er prachtig. Bergen, tropische bossen, rijstvelden, meren. De mensen zijn vriendelijk, het eiland staat vol met de mooiste tempels en het eten is ronduit heerlijk.
We hebben twee keer een dagtocht gemaakt. De eerste keer aan de oostkant van het eiland, waar we langs een vulkaan en meer reden, twee tempels bezochten en zwommen in een koninklijk bad. Gisteren hebben we twee watervallen bezocht, een oud dorp, ooit gesticht door Nederlanders, en hotsprings, waar Gijs heeft gezwommen in zwavelbaden.
Afgelopen donderdag had ik een ochtend voor mezelf. Ik heb een kookworkshop gedaan samen met een Duitse vrouw. We zijn naar de markt geweest en hebben een aantal gerechten gemaakt in een Warung, restaurant. De avond ervoor hadden we hier gegeten met na afloop een optreden van traditionele Balinese dansers. Heel kunstig, Gijs was ook erg onder de indruk.
Het leven is hier erg goedkoop. We gaan elke dag uiteten of laten wat bezorgen, meestal betalen we rond de €7,- voor ons drieën. 's Ochtends ontbijten we op ons terras of aan de grote tafel in de tuin. Aangezien we door de hitte niet echt honger hebben, gebruiken we dit ook voor de lunch. Want hemel, die temperatuur. Het is bloedje heet, zelfs de lokale bevolking klaagt. Het is elke dag zo rond de 31 graden en de luchtvochtigheid is erg hoog. Het is regentijd dus na een regenbui is het extra benauwd. Hier zijn wij niet zo goed tegen bestand en het zweet blijft maar stromen. Geen wonder dat we liefst de hele dag in het zwembad liggen..
Woensdagochtend zaten we om 6 uur 's ochtends in een boot waarmee we de zee op zijn gegaan om dolfijnen te spotten. Helaas waren we niet de enigen, er lagen nog zo'n 20 boten in het water. De zon kwam op, nevel in de bergen, gladde zee, echt prachtig! De dolfijnen kwamen in kleine groepjes en doken tussen de boten door. Helaas voeren de andere schippers als gekken achter de dolfijnen aan, waardoor je niet heel veel van de dieren kon zien. En hier gaat het mis op dit prachtige eiland. Het geloof (hindoeïsme) is het allerbelangrijkste, er zijn meer tempels dan huizen en veel moet wijken op heilige dagen, maar er is geen respect voor de omgeving. Het eiland is vies, overal ligt afval, ook in de zee drijft plastic en vuilnisbakken kennen ze niet. Ophaaldienst al helemaal niet. Het lijkt ze niet te deren. We zitten in het noorden van Bali, waar weinig toerisme is. Het is merkbaar dat er weinig werk is, we worden continu aangesproken. Of we een taxi nodig hebben, of we naar de dolfijnen willen, of we iets willen kopen. Het strand is vlakbij maar we zijn alleen vandaag gaan kijken. Het zand is zwart, heel gek. Het water was helder, we hebben koraal kunnen zien met prachtige blauwe zeesterren!
We zijn erg benieuwd hoe het er in het zuiden uit ziet. Morgen hebben we een tocht van 3,5 uur voor de boeg naar het vliegveld, onderweg gaan we stoppen in Kuta, dé badplaats van Bali, gewoon om te kijken of het daar nu beter is, of die omgeving uitnodigt om in de toekomst naar dit eiland terug te keren. Bali heeft niet onze harten gestolen, maar misschien komt dit ook wel doordat we zo van Australië hebben genoten en nu in een compleet andere wereld zijn beland.
Het was een reis met veel indrukken, wat hebben we veel gezien, gedaan, beleefd. We hebben zo'n 8000 foto's en 70 gb aan film en willen dit graag met jullie delen. Maar eerst terug naar Nederland, naar ons eigen huis, ons eigen bed, onze spullen, daar hebben we erg veel zin in.
Tot gauw!

• 09 Januari 2016 - 17:26