Update! - Reisverslag uit Beachport, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Beachport, Australië van Familie Gritter - WaarBenJij.nu

Update!

Door: Olien

Blijf op de hoogte en volg Familie

10 December 2015 | Australië, Beachport

Weer een paar dagen verder en een hoop gezien en beleefd. Een memorabele verjaardag afgelopen maandag, ik kan niet vaak zeggen dat ik een korte broek draag op mijn verjaardag! Bedankt voor alle felicitaties! Gijs had een mooie tekening gemaakt, ik heb een lieve kaart gekregen en we zijn gezellig uiteten geweest. Extra fijn was dat we met mijn moeder hebben gesproken. Gijs heeft oma de camper en de speeltuin gelijk even laten zien ;-).
Op 6 december zijn we naar een sprookjespark geweest. Arjan had tegen Gijs gezegd dat we een verrassing voor hem hadden en daarop zei Gijs dat dit de mooiste dag van zijn leven was, haha, schattig. Oh sorry, cool. Het park is gebouwd op een rots, met prachtig uitzicht. Het is enigszins verouderd maar voor de kleintjes heel leuk. De sprookjes van Grimm met bewegende poppen en iemand die het sprookje verteld. Volgens mij een beetje zoals in de Efteling. Een beetje een lugubere speeltuin (kasteel van Camelot) met een ridder zonder hoofd en een afschuwelijk lachende heks, maar Gijs vond het prachtig. Aan speeltuinen in Australië geen gebrek. Alle dorpen en steden hebben speeltuinen, meestal in zeer goede staat en met schone toiletten. Vandaag zijn we in maar liefst 4 geweest! Jammer dat in Nederland zoiets niet kan omdat het kapot gemaakt of beklad wordt en afval achtergelaten wordt. Dat zie je hier nergens.
Hebben jullie wel eens van de Great Ocean Road gehoord? Ze zeggen dat dit de mooiste kustweg van Australië is. En wij hebben hem gereden! Het is inderdaad een prachtige route. Ooit bedacht om soldaten die terug kwamen na WO1 aan het werk te helpen. Het is een bochtige weg, niet overal even breed dus een uitdaging voor Arjan. Gelukkig waren er onderweg meerdere uitkijkpunten en ik heb veel gefilmd. De weg loopt door leuke badplaatsen met strand, maar ook langs steile kliffen. Langs kale weilanden en dan plotseling door regenwoud. De Twelve Apostels zijn een beroemde attractie langs de route. Vroeger waren er 12 pilaren, los gekomen van de kliffen door corrosie, maar ondertussen zijn het er nog maar 7, de rest is omgevallen. Er is een wandelpad aangelegd met een paar mooie fotopunten. Twee minpunten: we werden belaagd door hordes vliegen (jakkes) en brutale Chinezen. Werkelijk, wat een volk. Gister was ik met een dame van een informatiecentrum aan het praten, komt er een Chinese vrouw aan, zet twee pinguïn beeldjes tussen ons in en zei: hier. Zo van, die wil ik nu afrekenen.
We hebben op meerdere plaatsen een korte wandeling gemaakt naar de rand van de kliffen, wat een waanzinnig uitzicht! Gijs heeft het allemaal goed volgehouden. Zelfs nadat hij met zijn ogen dicht tegen een vierkante paal aanliep en nu een wond van een cm op zijn voorhoofd heeft. Er liep een dikke straal bloed langs zijn neus maar hij was flink! Hopelijk blijft het geen litteken.
In het midden van de GOR ligt een bos, Otway NP. Middenin dat bos hebben we op een camping gestaan. Een geweldige locatie, het was er erg rustig en er was zelfs geen telefoonbereik. Hier hebben we onze eerste wilde koala's gespot. In een half uur tijd kwamen we er tijdens een wandeling rond de camping 15 tegen! Door de honderden koala's in dit park zijn hele stukken bos kaalgevreten, het leek soms net een kerkhof met witte kale bomen. Ondertussen heeft men vele koala's uitgezet in een ander gebied. Op het zuidelijkste punt van het park, Cape Otway, staat een vuurtoren. Deze mochten we beklimmen en dat vond Gijs geweldig! Helaas stormde het die dag vreselijk, we werden bijna van de toren geblazen! Bij de vuurtoren stond vroeger een communicatiepost. D.m.v. vlaggen werd gecommuniceerd met schepen, later gebruikte men daar andere middelen voor. Er stond een morse apparaatje, hiermee werd met Tasmanië, op relatief korte afstand, gecommuniceerd. Later is er een kabel aangelegd. Vele schepen zijn voor deze kust vergaan, er liggen een aantal ankers ter herinnering.
Na de prachtige kust van de staat Victoria zijn we landinwaarts gegaan. Eerst kwamen we nog langs een oude vulkaan waar we een wandeling hebben gemaakt langs de krater. Geheel onverwacht zagen we een slang, hij lag lekker te zonnebaden in een holle boom. Brrrr!
Op naar Grampians NP. Een afwisselend landschap met kale weilanden met vee, het gras al geel/bruin gekleurd, maar ook door bossen en kleine dorpen. En dan ineens.. bergen, zo uit het niets. Een prachtige route door de bergen naar een camping, gerund door Nederlanders, aan een groot meer. Vanuit onze kampeerplaats keken we uit op een vallei waar 's avonds emoes, kangoeroes en diverse andere vogels kwamen. De kangoeroes liepen de hele nacht op de camping, het waren er tientallen. Overal keutels. We hebben een paar mooie wandelingen gemaakt in de bergen. Er zijn er vele in verschillende gradaties en de paden zijn goed aangegeven. De eerste wandeling liep langs een watertje en eindigde bij rotsen waar poeltjes water waren, leuk voor Gijs. De tweede wandeling ging naar een uitkijkpunt, de Balconies met, uiteraard, een fantastisch uitzicht op de bossen. Gijs hield het heel goed vol. Helemaal toen hij een dinosaurus ontdekte, oftewel een salamander. Oh en het vooruitzicht op een ijsje als hij niet zou zeuren. Arjan wilde graag een waterval bekijken en is 600 meter afgedaald. De 180 treden weer omhoog waren niet mals! Een heerlijke dag, eindigend in het verwarmde zwembad!
We hebben het tot nu toe erg getroffen met campings. Soms kiezen we voor wat grotere in de hoop dat er wat meer kinderen zijn, maar soms ook juist de wat kleinere, goedkope campings. De app die we hiervoor gebruiken is super handig. Alle faciliteiten maar ook de meningen van anderen staan erop en wat deze mensen hebben betaald. We kunnen er eigenlijk altijd wel op de bonnefooi naar toe, soms bellen we even of er plek is. Vanaf 18/12 is het hier vakantie dus dan zal het wel anders zijn. Er zijn genoeg plekken waar je kunt wild kamperen maar we kiezen toch voor plaatsen met stroom, i.v.m. het opladen van diverse apparatuur, de airco en lampen. Ik heb nu 3 keer gereden. Vanochtend zelfs een uur! Best pittig nog, het stuurt best zwaar en dat ding is zo breed! Maar we hebben het overleefd!
Vanochtend zijn we de volgende staat binnengereden, South Australia. Voor die tijd hebben we al het fruit en groente of op gegeten of weg moeten gooien. i.v.m. ziektes mag je dat niet meenemen de 'grens' over. Na een bezoek aan Mount Gambier, wat niet een berg bleek te zijn maar een stad met een prachtig blauw meer en geweldige speeltuin, zijn we nu in Beachport een klein plaatsje aan... zee. En wat voor zee! Prachtig blauw water! Er is een hele lange pier, strand, we hebben een wandeling gemaakt naar de vuurtoren en de speeltuin. Helaas waaide het aardig vandaag maar misschien kunnen we morgenochtend even opnieuw naar het strand als het rustiger is.
Komende dagen rijden we richting Adelaide waar we maandag ons huisje op wielen helaas moeten inleveren. Toch hebben we alledrie ook wel behoefte aan wat rust. Deze manier van reizen is prachtig want je ziet veel maar het is ook erg intensief. Vanaf dinsdag zijn we een aantal dagen op Kangaroo Island. We gaan met een huurauto op een veerboot, iets waar Gijs erg naar uit kijkt! Fijne dag!

• 11 December 2015 - 08:56

Agnes Tuin:

Weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Een zeer afwisselende reis op deze manier. Enjoy!!!

• 11 December 2015 - 09:11

Esther Akkerman:

Hoi daar! Wat een reis! Prachtig daar! En Gijs boft maar met al die speeltuinen. Geniet ervan, liefs, Esther en Jennifer

• 11 December 2015 - 10:52

Julia:

Wat een mooie reis maken jullie, lijkt mij prachtig. Leuk om te lezen. Veel plezier nog!